Thursday, January 27, 2011

AKU TERKENANG..

Masa tu aku baru darjah 5, antara best student kat skolah aku tapi malasnye nak gi skolah ya amat.. Hari2 aku la yg paling lambat sampai skolah, org dah nak beratur kat assembly baru aku nak sorong basikal masuk kawasan skolah. Hari tu aku ponteng skolah, tapi bukan skolah yg hari2 aku lambat sampai tu. Aku ponteng skolah agama. pasal pe tah, aku cam tak der mood nak gi skolah hari tu.

Adik aku pun terpaksa la terponteng skali ngan aku. Ye la, sebab hari2 aku yg carry die gi skolah naik beskal. Kakak aku dah masuk alam menengah dah. Kalao tak kitorang take turn carry adik aku, tapi slalunye die la yg bawak pasal die kakak. Hehee..

Makcik aku lepak kat umah aku masa tu. Dah 2-3 hari dah pasal die tak sehat. Aku ingat lagi, baby die yg ke-4 kecik sgt lagi, die pun baru je habis pantang, kalo tak silap aku la. Mak aku cakap die bentan. Memang nampak perut die kembung cam ada baby lagi dlm perut die. Pakcik aku masukkan die dlm keta sorong kalo nak bawak die gi memana, "Acik kau ni berat sangat", die cakap kat aku. Memang makcik aku tu, Cik Ati agak tegap orgnye tapi tak le besau sgt pun. Pelik gak aku pakcik yg aku paggil Paman tu tak bley dokong die pasal Paman tu pun tegap gak.

2-3 hari ni orang dtg umah aku bersilih ganti pasal nak lawat Cik Ati. Cik Ati pun layan je diorg, boleh lagi die borak2, tapi makan macam kurang sket. Embah pun lepak skali ngan die, tapi atuk tinggal kat umah die. Atuk ngan embah tinggal dlm utan, aku pun tak tau ngape, tapi mak cakap dolu atuk ade bela lembu & kerbau. Menatang tu slalu masuk kawasan umah org kacau tanaman org kampung, so diorg marah la, tu yang atuk masuk jauh dlm utan, buka kawasan baru. Umah die atas bukit, nak naik bukit curam betul. Kalo naik moto memang tak ternaik kalo tak tolak moto tu, termasuk la beskal. Keta? Jangan harap nak bawak masuk, pasal nak masuk umah aku pon kena jalan kaki dari seberang sungai tu. Ayah aku dulu keje driver, die parking kat jalan mati seberang sungai tu je, pas tu jalan kaki naik jambatan gantung yg tinggi ya amat tu. Bukan jauh pun. Aku pun nak gi skolah kene tolak beskal naik jambatan tu gak.

Duduk kampung, macam tu la. Kat uamh aku tak pakai air paip kerajaan, ayah korek perigi pas tu pasang pam utk tarik air masuk tangki air. Aku ingat lagi masa korek perigi tu aku baru darjah 3 atau 4, korek pakai sekop je, gilir2 ngan abang ngan Alang, satu2nye adik ayah yang masih hidup yg normal. Ayah anak sulong, Angah dah lama tak rupa cm org normal pasal dolu2 masa aku belom ada die kena buatan org, sampai sekarang tak sembuh2. Ayah ngan mak tau sape yg buat, mak redha je tapi ayah tak nak maafkan orang tu. Baru2 ni je baru hati ayah lembut nak maafkan orang tu pasal die kesian tgk org tu sakit dah bertahun2 cam dah nak mati tapi tak mati2 lagi.  Bab Angah ni nanti aku citer lain kali.

Aku dah ingat. Hari tu aku ponteng skolah agama pasal aku cakap kat mak aku tak sehat. Memang pun cam rasa nak demam. Tapi yg lebihnya pasal aku nak tengok Flashman ngan Maskman hari tu. Tahun 1992 tak silap aku. Memula mak tak bagi tapi tah cam ne mak cakap "Suke ati kau la Pah". Memang aku suke, hehee..

Aku tengah lepak2 kat ruang tamu baring2 tetibe kakak aku wat muka sedih kuar dari tempat Cik Ati landing. Die dokong Zura, anak Cik Ati ke-3 yg baru berumur 1 thn masa tu. Aku dah rasa laen macam, terus aku masuk ke tempat Cik Ati, die dah nazak. Mak ngan embah dah nangis2. Mak suruh Kak Lin panggil suami Wak Midah. Ayah keje, paman lak mak cakap tengah carik barang nak buat ngubat Cik Ati, atuk aku nak ubatkan. Atuk memang boleh ubatkan orang.

Mak ajar Cik Ati kalimah syahadah, sambil2 tenangkan embah yg dah hampir2 meraung. Dalam nazak tu, Cik Ati sempat jugak pesan pada mak ngan Kak Ros supaya jaga anak2 die baik2. Sebelum keluar tadi Kak Lin pun dah merebeh air mata dengan muka cemas. Laju je die merempit ngan beskal gi rumah Wak Midah yang cuma dipisahkan jambatan gantung tinggi tu. Aku tak tau pe perasaan aku masa tu, aku macam tak caya acik aku dah nak pergi, tinggalkan aku terus. Dulu aku nangis2 masa malam pertama pas die kawin pasal tak nak die tinggalkan aku. Masa tu aku tadika lagi. Malam pas kenduri kawin tu die suruh aku tido ngan mak, aku marah masa paman masuk bilik die. Aku nangis depan bilik die sampai aku tertido sendiri. Aku tak tau sape yg angkat aku masuk bilik mak.

Sekarang die nak tinggalkan aku lagi, tapi untuk selama2nya. Aku rasa ada air mata nak keluar tapi cam tersekat. Dada aku rasa cam nak pecah, tengkuk aku meremang, mata aku pedih, aku jadi kelu. Tak tau nak buat ape. Aku pegang tangan Acik, sejuk, tapi dahi ngan leher die basah ngan peluh. Mak tak henti2 ajar die syahadah, embah peluk kepala die sambil meraung2, sekejap2 mak pujuk embah supaya bertenang. Alhamdulillah, Cik Ati dapat menyebut kalimah agung tu dalam kepayahan, sempat juga disebut kalimah ALLAH 2-3 kali sebelum dia menghembus nafas terakhir. Waktu die pergi tu baby die yg baru 2 bulan yang tido dlm buaian tiba2 menangis. Mungkin die tau ibu die dah tak de. Kakak aku peluk cium die, bagi die tengok ibu die buat kali terakhir. Setiap orang yang datang berziarah sayu tengok anak die yg masih bayi tu. Sedih bercampur simpati, anak kecil yg masih sgt2 perlukan kasih syg ibu, dan masih menyusu ibu, kehilangan ibu yg masih belum dikenali.

Ramai yang tak sangka Cik Ati akan pergi. Sebab arwah nampak makin sihat, masih bertenaga. Tak sangka arwah pergi di petang yg damai tu. Cuaca memang baik petang tu. Tak hujan, tak panas. Mendung je. Patut la Allah gerakkan aku utk ponteng skolah hari tu. Patut jugak la Allah lembutkan hati mak utk benarkan aku ponteng. Sebab Dia nak bak bagi orang2 yg rapat dgn arwah berada di sisi arwah di saat2 akhir.

Al-Fatihah buat arwah SURIATI SAUMIN, makcik aku, cikgu aku, dan juga kawan aku bermain (sebab dia suka layan aku).

No comments:

Post a Comment