Friday, March 28, 2014

Apa Citer Tuan Tanah?

Assalamualaikum semua.

Untuk seketika tuan tanah lupa sekejap tuan tanah ada belog rupanya. Itu pun setelah diingatkan secara tak sengaja oleh seorang sahabat forumer. Entah macam mana beliau tau belog ni tuan tanah yg empunye tak taulah pulak. Heheh... (",)

Sekarang ni tuan tanah sibuk sangat dengan urusan-urusan formal dan urusan peribadi. Mujur tak sewel tuan tanah ni dibuatnyer. Tu yang terlupa sekejap pasal blog ni gaknyer. Bizi mengalah kan menteri pulak.

Sebenarnya banyak jugka artikel menarik yg tuan tanah jumpe. Tapi sempat baca gitu-gitu ajer. Tak sempat nak hadam ke nak kopi pes ke kat mana-mana ke. Sibuk mengejar masa.

Baru-baru ni negara digemparkan dengan kehilangan kapal terbang MAS MH370 yang dikhabarkan mengakhiri penerbangan di Lautan Hindi. Inna lillahi wa inna ilaihi roji'un... Jauh dalam hati mengharapkan perkhabaran tersebut tidak benar sama sekali, biarlah kesemua penumpang dan kru selamat di mana-mana, tak kesah la disorok kat mana-mana ke, sekurang-kurangnya masih ada harapan untuk selamatkan jiwa-jiwa yang terlibat.

Tapi itu cuma harapan tuan tanah. Kalau dah memang ditakdirkan Allah Yang Maha Kuasa untuk jadi begitu akhirannya, kita redha jelah dengan ujian-Nya. Sesungguhnya hanya Dia Yang Maha Mengetahui apa yang telah dirancangkan untuk kita.

Sepanjang-panjang tempoh tu jugak macam-macam spekulasi yang tuan tanah dengar dan baca. Ada jugak yang masuk akal, tapi entahla. Itu semua cuma andaiannya yang belum diketahui kebenarannya. Apa-apa pun, tuan tanah tak layak nak komen apa-apa. Cuma ungkapan Innalillah yang boleh tuan tanah sampaikan, bukan atas sebab kehilangan jiwa (sebab tuan tanan belum dapat terima apa-apa kehilangan jiwa berkaitan kehilangan MH370 selagi belum jumpa bangkai pesawat dan penumpang berserta krunya) tapi atas musibah yang menimpa.

Ha... nak tukar topik pulak. Tuan tanah ada jumpe artikel yang agak menarik untuk dikongsi, tak de kena mengena langsung dengan kapal terbang tapi ada kaitan dengan ekonomi sekarang. Nanti tuan tanah tepek, ok...


No comments:

Post a Comment